راه های منظم شدن کودکان

 

 « دفتر نقاشی من را ندیدید؟ کتاب علوم من را کی برداشته؟ »

آیا این جملات را بارها و بارها شنیده‌اید و اغلب روزتان با شنیدن این جملات از سوی فرزندانتان آغاز می‌شود؟ زمان آن رسیده که اهمیت نظم و ترتیب را به خوبی به یاد بیاورید و برنامه‌ای برای منظم‌تر شدن خانواده ترتیب دهید. خوشبختانه منظم بودن به آن سختی که شما فکر می‌کنید نیست. بهتر است به جای داد و بیداد و ناراحتی، ایجاد نظم را به یک تفریح برای کودکتان تبدیل کنید. 5 راهی که در این مجموعه می‌خوانید شما را برای برقراری نظم بیش‌تر در خانه همراهی می‌کند.

1) یک قانون تنظیم کنید.

بچه‌ها را دور خود جمع کنید و برای آن‌ها قانون بگذارید. جدولی از قوانین مشخص کنید به طوری که هر آیتم، یک خانه در جدول را به خود اختصاص دهد. روش‌های قدیمی و موروثی را برای بهبود رفتار کودکتان کنار بگذارید و از شیوه‌های جدید فرهنگ‌سازی در خانه استفاده کنید. اگر اتاق‌های خانه از وسایل کودکتان پر شده، به او اجازه دهید آیتم‌های جدول قانون را همان طور که خودش دوست دارد انتخاب کند. مثلاً شاید بین مرتب کردن قفسه‌ی کتاب یا اسباب‌بازی‌ها، جمع کردن اسباب‌بازی‌ها را بیش‌تر دوست داشته باشد. یک فرصت برای بازی کردن و رفتن به پارک می‌تواند بهترین جایزه بعد از یک هفته انجام منظم و بی‌‌وقفه‌ی خانه‌های جدول قانون باشد. به این نکته توجه کنید که تشویق، مؤثرترین راه برای ایجاد یک رفتار خوب در کودک است.

2) به فرزندتان کدهای رنگی بدهید.

در جدول نظم خانه، مرتب کردن تخت، قفسه‌ها و جمع‌آوری اسباب‌بازی‌ها هر کدام باید یکی از رنگ‌های رنگین‌کمان را داشته باشد. اگر شما چند فرزند دارید، به آن‌ها اجازه دهید رنگ‌های مورد علاقه‌ی خود را انتخاب کنند و اگر در یک رنگ مشترک بودند به صورت گروهی کار مربوط به آن رنگ را انجام دهند. فرزندانتان باید مسئولیت خانه‌ای از جدول را که رنگ مربوط به آن را انتخاب کرده‌اند بر عهده بگیرند و پس از انجام وظیفه‌ی خود، خانه‌ی مربوط را رنگ بزنند. شما می‌توانید جدول قانون را به صورت هفتگی تهیه کرده و به در اتاق بچه‌ها نصب کنید.

اگر فقط یک فرزند دارید می‌توانید نیمی از رنگ‌ها را به او و مسئولیت باقی رنگ‌ها را خودتان بر عهده بگیرید. می‌توانید رنگ قرمز را برای منظم کردن وسایل مدرسه، بنفش را برای جمع‌آوری عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌ها و رنگ نارنجی را برای منظم کردن تخت در نظر بگیرید. هر رنگ باید نشان‌دهنده‌ی یک وظیفه باشد.

3) نظم را به تفریح تبدیل کنید.

بازی‌های جدیدی را طراحی کنید. مثلاً می‌توانید از کودکتان بخواهید جای وسیله‌ها را در خانه به خاطر بسپارد و شما از او جای 10 وسیله را سؤال کنید. اجازه دهید خودش جای وسیله‌هایش را در اتاقش انتخاب کند و هرازگاهی با هم دکوراسیون اتاقش را عوض کنید. حتی می‌توانید از او بخواهید که از وسایل مختلف اتاقش در حالی که هر کدام در جای خود قرار گرفته‌اند، برای شما نقاشی بکشد. این بازی‌های به ظاهر ساده به او فرصت دقت بیش‌تر در محیط پیرامونش را می‌دهد و با این دقت می‌تواند به مرور به اهمیت نظم پی ببرد. حتماً برای بازی‌های‌تان تشویق و جایزه در نظر بگیرید.

4 ) یک نمایشگاه کوچک ترتیب دهید.

هر چند وقت یک‌بار، در اتاق فرزندانتان نمایشگاه کوچکی از نقاشی‌ها، کاردستی‌ها و نوشته‌های‌شان ترتیب دهید. از بچه‌ها در نمایشگاهشان عکس بگیرید و اعضای خانواده را برای دیدن آثارشان دعوت کنید. حضور بزرگ‌ترها در جایی که فقط و فقط متعلق به آن‌هاست، محرک خوبی برای ایجاد نظم و احساس مسئولیت بیش‌تر در کودکان است. کودکان از نمایش ایده‌ها و خلاقیت‌های‌شان به بزرگ‌ترها لذت می‌برند. در کنار تشویق آن‌ها به خاطر آثار زیبای‌شان، کودکان را به خاطر نظم و ترتیب اتاق نیز مورد تحسین و توجه قرار دهید.

5) یک بار کافی نیست.

شما برای داشتن یک خانواده‌ی منظم راهی بسیار طولانی در پیش دارید. باید حوصله‌ی زیادی به خرج دهید و ایده‌‌های بیان‌شده را به اضافه‌ی ایده‌های دیگری که به ذهن خودتان می‌‌رسد، برای مدت‌ها اجرا کنید. در ماه یک روز را برای مرتب کردن دسته‌جمعی خانه در نظر بگیرید و این روز خاص را از قبل روی تقویم مشخص کنید. در این روز، تمام خانواده در کنار هم به تغییر دکور و منظم کردن خانه بپردازید. الگوسازی برای کودکان، بهترین راه برای بهبود رفتار مناسب در آن‌ها در بزرگ‌سالی خواهد شد. سعی کنید اگر از کودکتان توقع منظم بودن دارید، خودتان نشانه‌هایی از بی‌نظمی را نداشته باشید. بدانید که با صبر و بردباری می‌توانید الگوهای رفتاری بسیار مناسبی را در فرزندان خود ایجاد کنید.

منبع: www.education.com