دانش آموزان در پایه ی اول به اهداف زبان آموزی نوشتاری یعنی خواندن و نوشتن دست یافته اند . بالاترین اهداف زبان آموزی نوشتن است که خود مراحلی دارد . برای این که دانش آموز مهارت جمله نویسی را کسب کند می بایست آموزش های پیش نیاز را به خوبی فراگرفته باشد .
آموزش کلمه سازی با نشانه های داده شده ، کامل کردن جمله با توجه به تصویر ،کامل کردن جمله بدون تصویر ، جمله سازی با کلمات داده شده ، کامل کردن جمله با انتخاب کلمه درست ، جمله سازی با کلمات درهم ریخته، تشخیص جملات درست و نادرست با توجه به متن درس ،تصویر نویسی ، ….. و نیز کامل کردن جمله ی ناتمام که نوعی آمادگی برای جمله نویسی و انشا نویسی خلاق است . دانش آموزان کلاس دوم عطارد در این نوع تمرین با توجه به استعداد و خلاقیت ( وظیفه ی ماست که این استعداد را شکوفا سازیم ) و نبوغ فکری خود جمله ها را ادامه داده و به پایان می رسانند .
تشویق دانش آموزان به خوب فکر کردن ، خوب دیدن و نیز ایجاد محیطی بدون استرس در انجام هر چه بهتر چنین تمرین هایی بسیار نقش دارند .[nggallery id=378]
.