بازخورد علمی تلاش هر معلم در نهایت به یاددهی – یادگیری دانش آموزان منجر خواهد شد.
معلمان پرتلاش و افتخار آفرین مجتمع آموزشی پیشگامان ایران درخشیدند. در سال تحصیلی 94 – 93 معلمان محترم پیشگامان ایران در «جشنواره درس پژوهی » در بین همه معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 رشت از بین 3 رتبه اعلام شده به گروه های آموزشی و تکنولوژی استان گیلان موفق به کسب مقام های رتبه اول و رتبه سوم شدند. این موفقیت که حاصل زحمات گروهی معلمان محترم ، مشاورین فرهیخته ، مدیریت و کادر اداری زحمتکش می باشد را به خانواده بزرگ پیشگامان ایران تبریک عرض می نماییم.
درس پژوهی یعنی : « پژوهش مشارکتي معلمان در کلاس درس »
فرآيند درس پژوهي در یکی از اهداف آموزش و پرورش مجتمع آموزشی پیشگامان ایران می باشد. تحقیقات متعدد اذعان به تاثیر مطلوب بر پیشرفت تحصیلي دانش آموزان دارد و اين خلاء احساس مي شود که معلمان استان گیلان نیاز به آشنايي با اين فرآيند دارند که در نتیجه اجراي آن در مدارس به پیشرفت تحصیلي دانش آموزان منجر مي شود.
مفهوم درس پژوهی : ( lesson study)
گروهي از معلمان موضوع خاصي از برنامه درسي را برمي گزينند و سپس آنرا به عنوان واحد کار طراحي ، اجرا و ارزشیابي مي کنند و از محصول آن در تدريس بهتر استفاده مي برند. يکي از اعضاي گروه برنامه را اجرا و ديگران در جهت رسیدن به الگوي مشترک آنرا نقد و اصلاح مي کنند. در واقع گروه درس پژوه ، کار مي کنند تا تدريس را مورد مشاهده قرارداده و پس از نقد و بررسي تدريس ، آن را به شیوه اي بهینه اصلاح نموده تا به شیوه موثرتري برسند.
اهداف درس پژوهی:
- گسترش فرهنگ يادگیري در مدارس
- فراهم کردن محیط يادگیري معلمان از يکديگر
- ارتقا دانش حرفه اي معلمان
- بازانديشي در رفتار خود
- مدلي اثربخش براي پژوهش در مدرسه
- توسعه دادن محیطي انعطاف پذير براي دستیابي به يادگیري سازماني
- احساس کردن مسئولیت بیشتر در اداره مدرسه
- ترويج تفکر انتقادي
- درک عمیق تر مديران آموزشي از درس پژوهي و بکارگیري استراتژي هاي اثربخش تر در ارتقاي مديريت آموزشي
روابط عمومی مجتمع آموزشی پیشگامان ایران