مدرسه هوشمند، محیط مناسب رشد هوش و خلاقیت در ابتدایی
« هوشمندسازی مدرسه، تنها نصب رایانه در آن نیست بلکه مدیریت هوشمندانه است. »
تعریف مدرسه هوشمند
مدرسه هوشمند مدرسه ای است که درآن روند اجرای کلیه فرآیندها اعم از مدیریت، نظارت، کنترل، یاددهی – یادگیری، منابع آموزشی و کمک آموزشی، ارزشیابی، اسناد و امور دفتری، ارتباطات و مبانی توسعه آنها، مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و در جهت بهبود نظام آموزشی و تربیتیِ « پژوهش محور» طراحی شده است.
هدف از هوشمندسازی مدارس تربیت دانشآموزانی پژوهش محور و پژوهش گر میباشد. به کارگیری دانش و فناوری برتر، زمینهساز تربیت مدیران فردای ایران می باشد.
امروزه مهم ترین دغدغه نظام آموزشی و پرورشی یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشدو تعالی سرمایه های فکری در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد. برای آن که همه گروه های اجتماعی قادر باشند به طور موثر در چنین جامعه ای مشارکت داشته باشند، باید یادگیری پیوسته، خلاقیت، نوآوری و نیز مشارکت فعال و سازنده را بیاموزند. تحقق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقش و کارکرد مدرسه ها به عنوان اصلی ترین نهاد آموزشی در جامعه می باشد.
در این رویکرد نقش معلم به عنوان راهنما و نه انتقال دهنده دانش، نقش دانش آموز به عنوان عضو فعال، خلاق، نقاد و مشارکت جو، به جای عضوی منفعل و مصرف کننده دانش و نظام ارزشیابی به صورت فرایند محور نه نتیجه محور، تغییرخواهد نمود.
مولفههای اصلی و ارکان مدرسه هوشمند:
۱- مدیریت ۲- معلم ۳- دانش آموز ۴- محتوای الکترونیکی
۵- کتاب ۶-کلاس ۷- مدرسه ۸-خانواده