مدرسه هوشمند، محیط مناسب رشد هوش و خلاقیت در ابتدایی

مدرسه هوشمند، محیط مناسب رشد هوش و خلاقیت در ابتدایی

« هوشمند‌سازی مدرسه، تنها نصب رایانه در آن نیست بلکه مدیریت هوشمندانه است. »

تعریف مدرسه هوشمند

مدرسه هوشمند مدرسه ای است که درآن روند اجرای کلیه فرآیندها اعم از مدیریت، نظارت، کنترل، یاددهی یادگیری، منابع آموزشی و کمک آموزشی، ارزشیابی، اسناد و امور دفتری، ارتباطات و مبانی توسعه آنها، مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و در جهت بهبود نظام آموزشی و تربیتیِ « پژوهش محور» طراحی شده است.

هدف از هوشمندسازی مدارس  تربیت دانش‌آموزانی پژوهش ‌محور و پژوهش گر می‌باشد. به کار‌گیری دانش و فناوری برتر، زمینه‌ساز تربیت مدیران فردای ایران می باشد.

امروزه مهم ترین دغدغه نظام آموزشی و پرورشی یک کشور، ایجاد بستری مناسب جهت رشدو تعالی سرمایه های فکری در جامعه اطلاعاتی و دانایی محور می باشد. برای آن که همه گروه های اجتماعی قادر باشند به طور موثر در چنین جامعه ای مشارکت داشته باشند، باید یادگیری پیوسته، خلاقیت، نوآوری و نیز مشارکت فعال و سازنده را بیاموزند. تحقق این امر مستلزم تعریف مجدد و نوینی از نقش و کارکرد مدرسه ها به عنوان اصلی ترین نهاد آموزشی در جامعه می باشد.

 در این رویکرد نقش معلم به عنوان راهنما و نه انتقال دهنده دانش، نقش دانش آموز به عنوان عضو فعال، خلاق، نقاد و مشارکت جو، به جای عضوی منفعل و مصرف کننده دانش و نظام ارزشیابی به صورت فرایند محور نه نتیجه محور، تغییرخواهد نمود.

 مولفه‌های اصلی و ارکان مدرسه هوشمند‌:

        ۱- مدیریت         ۲- معلم         ۳- دانش آموز       ۴-  محتوای الکترونیکی 

        ۵- کتاب             ۶-کلاس        ۷- مدرسه             ۸-خانواده

مدل مفهومی مدرسه هوشمند