ارزشیابی از طریق آزمون های هماهنگ در پیشگامان ایران با هدف تحقق یاددهی – یادگیری در همه دانش آموزان
آزمونها از قديميترين ابزارهاي آموزشي هستند که در فرآيند ياددهي- يادگيري، مورد استفاده قرار ميگيرند. آزمون پاياني، ارزشيابياي است که در پايان آموزش و فرآيند يادگيري، از پيشرفت تحصيلي دانشآموزان و عملکرد آموزشي معلم، صورت ميپذيرد. اين نوع ارزشيابي، نتايج کمّي و عيني در اختيار اعضاي کمیته علمی – آموزشی پیشگامان ایران در فرايند آموزش با جامعه آماری بزرگتر قرار خواهد داد. آزمون، به عنوان ارزشيابي پاياني، مانند هر ابزار سنجش ديگري، از معايب و محاسني برخوردار است.
در بسته مديريت کلاسي پیشگامان ایران ، ارزشيابي از دو جنبه، مورد توجه قرار می گیرد:
- ارزشيابي در خدمت فرآيند ياددهي- يادگيري .
- ارزشيابي از آموختهها در جريان فرآيند ياددهي- يادگيري.
ارزشيابي در خدمت ياددهي- يادگيري:
اين نوع ارزشيابي که از آن ميتوان با نام ارزشيابي سازنده نيز نام برد، با هدف بازخوردگيري از فرايند يادگيريِ دانشآموز صورت ميگيرد. در اين نوع ارزشيابي، نمره در ارزيابيِ عملکرد، اهميت چنداني ندارد، بلکه مشارکت دانشآموز در فرآيند يادگيري براي رسيدن به مفهوم (و نه جواب درست يا نادرست وي به يک سؤال) است که از اهميت بيشتري برخوردار است. نمره و رتبه، جواب درست يا غلط، در اين نوع ارزشيابي، چندان مورد توجه نيست، بلکه مهم آن است که هر چه بيشتر ذهن دانشآموزان با مطالب و اهداف درسي درگير شوند که از نتايج آن ميتوان به گونهاي مؤثر براي اصلاح فرآيند ياددهي- يادگيري استفاده کرد.
ارزشيابي از آموختهها در جريان فرآيند ياددهي- يادگيري:
اين نوع ارزشيابي که بيشتر تحت عنوان ارزشيابي پاياني از آن نام برده ميشود، به منظور سنجش وضعيت تحصيلي دانشآموز و اثربخشي فرآيند تدريس معلم، که در پايان آموزش انجام ميشود. در ارزشيابي پاياني، نتيجهي عملکرد مورد ارزيابي قرار ميگيرد و نه تلاش و فرايندي که به اين نتيجه و جواب منجر شده است. در اين نوع ارزشيابي، عملکرد افراد، بيشتر با شاخصهاي کمّي سنجيده ميشود و با توجه به آنکه در پايان يادگيري از آن استفاده ميشود، نميتوان از نتايج آن به طور بيواسطه، در جريان يادگيري سود برد.
کمیته علمی – آموزشی پیشگامان ایران