سرماخوردگی

سرماخوردگی

فصل زمستان که شروع می شود همه مردم از اینکه سرما بخورند نگران می شوند و بیش از پیش نکاتی را برای پیشگیری از سرماخوردگی رعایت می کنند. ولی بسیاری از اوقات حتی با رعایت کامل نکات پیشگیری از سرماخوردگی، افراد دچار سرماخوردگی می شوند و به دنبال راه هایی برای درمان سرماخوردگی شان هستند و به مصرف داروهایی مختلفی روی می آورند.
این مقاله به موضوعاتی از قبیل سرما خوردگی،درمان سرماخوردگی،علائم سرما خوردگی،علل سرما خوردگی،درمان فوری سرما خوردگی می پردازد. از شما عزیزان دعوت می کنیم در ادامه این مقاله ما را همراهی کنید.

سرما خوردگی:
سرماخوردگی (که با نام های نازوفارنژیت، رینوفارنژیت و زکام حاد) نیز شناخته می شود، بیماری واگیر مربوط به دستگاه تنفسی فوقانی است که عمدتاً بینی را تحت تأثیر قرار می دهد. سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می شود و با علائمی چون سرفه، گلودرد، آبریزش بینی و تب ادامه می یابد و معمولاً هفت تا ده روز بعد برطرف می شود و برخی علائم ممکن است تا سه هفته طول بکشد. بیش از دویست نوع ویروس عامل سرماخوردگی وجود دارد، با این حال راینو ویروس ها (که خود بیش از ۹۹ نوع مختلف شناخته شده هستند) متدوال ترین عامل این بیماری هستند. ویروس های عامل بیماری می توانند تا مدت زمانی طولانی (برای راینو ویروس تا بیش از ۱۸ ساعت) در محیط زنده بمانند و ممکن است از دستان به چشمان و بینی که محل عفونت هستند، منتقل شوند. ویروس از طریق عطسه، سرفه و تماس با افراد یا اشیاء آلوده قابل انتقال به بدن است. برخی معتقدند که در معرض سرما قرار گرفتن باعث سرماخوردگی می شود و همین باعث شده که این نام را برای بیماری انتخاب کنند که البته این مطلب به اثبات نرسیده و رد شده است.
عفونت دستگاه تنفسی فوقانی بر اساس قسمت هایی از بدن که بیشتر دچار عفونت می شوند، دسته بندی می گردند، که سرماخوردگی عمدتاً بینی، سینوس ها )سینوزیت(، گلو (فارنژیت) و همچنین یک یا هر دو چشم را با التهاب ملتحمه تحت تأثیر قرار می دهد.
تشخیص بیماری سرماخوردگی از آنفلونزا بسیار مشکل و گاهی غیرممکن است، در آنفلوانزا علائمی مانند سردرد، درد عضلات و تب شدت بیشتری دارند که البته در سرماخوردگی های شدید هم به همان شکل است.
به طور کلی پیشگیری از بیماری آسان است، زیرا ویروس عامل بیماری مدت زمان محدودی را زنده می مانند و با شست وشوی دست ها که یکی از راه های مهم برای پیشگیری است، می تواند آن را از بین برد و برخی شواهد استفاده از ماسک های بینی و دهان را نیز موثر می دانند.
علت سرماخوردگی

سرماخوردگی عفونت دستگاه تنفسی فوقانی است که به راحتی منتقل می شود. دانشمندان هنوز قادر به تشخیص علت ۲۰ تا ۳۰ درصد سرماخوردگی های بزرگسالان نیستند، اگرچه فرض بر ویروسی بودن عامل آنها است و نوع ویروس اهمیتی برای درمان بیماری ندارد.راینو ویروس رایج ترین عامل سرماخوردگی است و در ۳۰ تا ۸۰ درصد موارد علت بیماری شناخته می شود. افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند و کودکان مبتلا به بیماری های قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد بیشتر است.کروناویروس ها که پس از راینو ویروس ها بزرگترین عامل ابتلا به سرماخوردگی هستند، بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می شوند.ویروس سنسیشیال تنفسی می تواند در نوزادان (به ویژه نوزادان زیر یک سال که زایمان زودهنگام داشته اند) و یا افرادی که مبتلا به یک بیماری مزمن ریوی باشند، موجب بیماری سینه پهلو شود.
علائم سرما خوردگی:

متداول ترین علائم سرماخوردگی شامل سرفه، آبریزش بینی، گرفتگی بینی و گلودرد است و علائم دیگر شامل درد عضلات، خستگی، سردرد، و بی اشتهایی ،گلودرد و سرفه بروز می کند،سرفه های ناشی از سرماخوردگی معمولاً خشک و پشت سر هم هستند.نیمی از موارد درد عضلانی رخ می دهد.تب در بزرگسالان غیرمعمول، اما در نوزادان و کودکان رایج است و ممکن است تب خفیفی تا ۳۸٫۹ درجه مشاهده شود. رنگ خلط سینه یا ترشحات بینی ممکن است بی رنگ یا زرد و یا سبز باشد و اینکه آیا عفونت ناشی از باکتری بوده است یا ویروس را مشخص نمی کند .سرماخوردگی معمولاً با خستگی، احساس سرما، عطسه و سردرد آغاز می شود و تا دو روز پس از آن ادامه دارد و با علائم دیگر از جمله آبریزش بینی و سرفه دنبال می شود.این علائم ۱۶ ساعت پس از در معرض ویروس قرار گرفتن آغاز می شود معمولاً دو تا چهار روز پس از آغاز بیماری به بیشترین حد خود می رسند.علائم معمولاً ظرف هفت تا ده روز بعد برطرف می شوند، اما بعضی علائم مانند سرفه خشک ممکن است تا سه هفته باقی بمانند.در کودکان، سرفه در ۳۵ تا ۴۰ درصد موارد تا بیش از ده روز و در ۱۰% از موارد تا بیش از ۲۵ روز ادامه می یابد.گرفتگی بینی به دلیل متورم شدن رگ های درون حفره بینی است.هنگامی که بینی ملتهب می شود، اگر راه یکی از حفره های بینی سد شود و حفره دیگر خالی باشد، به آن حفره فشار وارد شده و راه برای ورود باکتری یا ویروس به بافت های بینی باز خواهد بود. علاوه بر بافت های بینی، حفره سینوس نیز می تواند از باکتری یا ویروس پر شود و منجر به سینوزیت و عفونت گوش میانی در کودکان شود.سرفه که از علائم بعدی سرماخوردگی است، به دلیل متورم و عفونی شدن گلو، نای و راه های هوایی تحتانی به وجود می آید. سرفه های خشک نشان دهنده التهاب راه هوایی فوقانی و سرفه های دارای خلط نشان دهنده التهاب راه هوایی تحتانی هستند.
علائم اولیه سرما خوردگی:
گلودرد
آبریزش بینی
اشک از چشم
گرفتگی بینی
عطسه
سرفه
کوفتگی و بدن درد
احساس خستگی

کودک

علائم ثانویه سرما خوردگی :
سردرد
گرفتگی صدا
تب
گرفتگی سینوس
گرفتگی گوش
سرفهٔ بدون خلط
درد مفصل
درد عضله

درمان سرماخوردگی
در حال حاضر هیچ دارو یا درمان گیاهی که اثبات شده باشد دوره بیماری را کوتاه می کند به وجود نیامده است.به همین دلیل درمان بیماری شامل تسکین و بهبود بخشیدن علائم آن می شود.استراحت کافی، نوشیدن مایعات برای حفظ آب بدن، و قرقره با آب ولرم و نمک اقداماتی است که از گذشته انجام می شده و می تواند مفید باشد.با این حال اکثر اقدامات درمانی مربوط به اثر شبه دارو است.
بهبود خود به خودی در عرض ۱۰-۷ روز در صورتی که هیچ عارضه ای رخ ندهد. اگر عارضه ای رخ دهد، درمان با آنتی بیوتیک معمولاً ضروری است ، و بهبود ممکن است ۶-۳ هفته به درازا انجامد.

ببببببببببب
اقدامات درمانی اولیه:

۱- استراحت در منزل بویژه در هنگام تب ، بهترین درمان برای آنفلوانزا استراحت است . استراحت کمک می کند تا بدن با ویروس به خوبی مبارزه کند.
۲- استفاده از مایعات فروان مانند آب، آب میوه و سوپ رقیق
۳- غرغره آب یا آب نمک ولرم چند بار در روز باعث می شود سوزش گلو بهبود یابد.
۴- خودداری از استمعال دخانیات، سیگار و الکل
۵- استفاده از قطره های بینی حاوی آب و نمک برای تخفیف گرفتگی بینی ، موثر است. قطره های بینی که حاوی آب و نمک (سرم فیزیولوژی) هستند به کاهش ترشحات بینی و مرطوب شدن پوست داخل بینی کمک می کنند.
۶- برای افزایش رطوبت هوا از یک دستگاه بخور استفاده نمایید. رطوبت کمک می کند تا ترشحات ریه رقیق و بنابراین راحت تر تخلیه شوند.
۷- برای جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران ، دستان خود را مرتباً بشویید، خصوصاً پس از فین کردن یا پیش از دست زدن به غذا یا مواد غذایی.
۸- روی عضلاتی که دچار درد هستند کمپرس گرم یا صفحه گرم کننده بگذارید.

لللللل
رژیم غذایی:
معمولاً اشتها به هنگام آنفلوانزا کم می شود. شاید در ابتدا فقط اشتها به مایعات داشته باشید، سپس پس از مدتی به وعده های غذایی کوچک حاوی مواد نشاسته ای بدون ادویه (نان سوخاری ، برنج ، پوره ، غلات پخته شده ، سیب زمینی پخته) اشتها پیدا کنید.
روزانه حداقل ۸ لیوان آب بنوشید (خصوصاً اگر تبتان بالا باشد). نوشیدن مایعات بیشتر مثل آب میوه ، چای و نوشیدنی های غیر گازدار نیز به رقیق شدن ترشحات کمک می کنند.
استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین C در کاهش طول مدت بیماری موثر است.
از مصرف غذاهای چرب، سرخ کرده و ادویه دار بپرهیزید.
درمان سرماخوردگی فوری در یک روز
آب بنوشید :
وقتی بدن ما با سرماخوردگی مبارزه می کند نوشیدن مایعات خیلی اهمیت دارد و به بدن ما خیلی کمک می کند. بنابراین حداقل ۶ لیوان در روز آب بخورید . علاوه بر آب ، از آب میوه ها و آب سبزیجات طبیعی و شیرین نشده نیز می توانید استفاده کنید اما از مصرف نوشیدنیهایی مثل قهوه ، چای سیاه غلیظ و سودا خودداری کنید. زیرا این نوشیدنیها به جای آنکه به بدن شما آبرسانی کنند ، آب بدن شما را کم می کنند. نوشیدن آب زیاد به بدن شما کمک می کند که سموم و مواد زائد را سریعتر دفع کند و باعث می شود که خون و سلولهای شما به خوبی کار کنند.
بخوابید:
خوابیدن و استراحت کردن باعث می شود عملکرد سیستم ایمنی بدن شما افزایش یابد و همه توانایی خود را برای مبارزه با ویروس سرما خوردگی استفاده کند. بنابراین حداقل ۸ ساعت در شب بخوابید و علاوه بر آن در طول روز هم حتما” چند خواب کوتاه داشته باشید.
مواد مقوی مصرف کنید:
از خوردن غذاهای سرخ شده ، شور ، چرب و شیرین خودداری کنید در عوض از غذاهایی استفاده کنید که سبک و مغذی باشند و هضم آن ها برای بدن آسانتر باشد. برای مثال میوه ها ، سبزیجات ، غلات و پروتئینهای بدون چربی که سرشار از مواد مغذی ، ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر هستند برای بدن بیمار بسیار مفید ند. غذاهای آبدار به درمان سرماخوردگی خیلی کمک می کنند. برای مثال سوپ مرغ با رشته فرنگی برای درمان سریع سرماخوردگی بسیار مفید است. سوپ مرغ دارای خواص غیر التهابی است و حرکت موکوس ها را بطور موقتی تسریع می کند و در نتیجه منجر به تسکین احتقاق(گرفتگی بینی ) و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می شود.