والدین چگونه می‌توانند به تربیت کودکی با اعتماد به نفس مناسب کمک کنند؟

 نکات زیر می‌تواند راهگشا باشد:

۱-به آنچه می‌گویید دقت کنید: کودکان به شدت نسبت به آن چه والدینشان می‌گویند، حساس هستند. به یاد داشته باشید همواره کودک خود را تشویق کنید نه تنها به این خاطر که او کار خوبی انجام داده است بلکه به خاطر تلاشش نیز از او قدردانی کنید.

۲-یک مدل مثبت باشید: اگر شما در مورد توانایی‌ها و محدودیت‌های خود بی‌نهایت خشن، بدبین یا غیرواقع بین هستید، کودک همچون آینه از شما الگو می‌گیرد. سعی کنید اعتماد به نفس خود را بهبود دهید تا یک مدل مناسب برای کودک خود باشید.

۳-باورهای غلط فرزند خود را شناسایی و به سمت درست هدایت کنید: برای والدین بسیار مهم است که باورهای غیرمنطقی کودک خود را شناسایی کنند، باورهایی در مورد توانایی‌ها، جذابیت، خوب بودن وبه کودکان کمک کنید که استانداردهای دقیق‌تری برای خود وضع کنند و در ارزیابی خود واقع‌بین‌تر باشند، این کار به آن ها کمک می‌کند تصور بهتر و سالم‌تری از خود داشته باشند. درک نادرست از خود می‌تواند ریشه بدواند و برای کودک به یک واقعیت تبدیل شود.

۴-مهربان باشید: عشق شما می‌تواند باعث افزایش اعتماد به نفس کودکتان شود. کودک را در آغوش بگیرید و به او بگویید که به وی افتخار می‌کنید. حتی در کیف مدرسه او یادداشت‌هایی مثل این بگذارید «فکر می‌کنم تو فوق‌العاده‌ای». او را به طور مداوم و با صداقت تشویق کنید، البته مراقب باشید در این زمینه افراط نکنید.ییییییی

۵-بازخورد مثبت و دقیقی ارائه کنید: حرف‌هایی مانند «تو مثل دیوانه‌ها رفتار می‌کنی.» می‌تواند باعث شود کودکتان حس کند کنترلی روی کارهای خود ندارد. جمله بهتر این است «تو با برادرت خیلی بد رفتار می‌کنی. اما من خوشحالم که سر او فریاد نمی‌کشی یا او را نمی‌زنی » این جمله باعث تایید احساسات کودک می‌شود و او را تشویق می‌کند بار دیگر بهتر رفتار کند و انتخاب بهتری داشته باشد.

۶-یک محیط دوستانه و امن برای کودک خود فراهم کنید:کودکانی که احساس امنیت نمی‌کنند یا در خانه در معرض سوءاستفاده هستند، دچار اعتماد به نفس پایین‌تری می‌شوند. کودکی که دائم شاهد دعوا و جر و بحث والدین باشد، افسردگی می‌گیرد. همچنین در مدرسه دچار مشکل شده و با دوستانش نمی‌تواند ارتباط خوبی برقرار کند و همین عوامل باعث تحت تاثیر قرار گرفتن اعتماد به نفسش می‌شود.

۷-به کودکان خود کمک کنید در تجربیات سازنده، مشارکت کنند: فعالیت‌هایی که کودک را به جای رقابت به همکاری تشویق کند، باعث پرورش اعتماد به نفس او می‌شود. مثلا وقتی یک کودک بزرگ‌تر به کودک کوچک‌تر خواندن را می‌آموزد، اعتماد به نفس او شکل می‌گیرد.

اگر شما در مورد پایین بودن اعتماد به نفس کودکتان شک دارید، می‌توانید از کمک متخصصان و مشاوران در این زمینه استفاده کنید. مشاوران کودک و خانواده می‌توانند عوامل پنهانی را که موجب شده کودک راجع به خود احساس خوبی نداشته باشد، بیابند.

ساس

گزارش تصویری