جلسه نخست مدرسه تابستانی بیومدیکال

 در جلسه اول از کلاس های بیومدیکال دانش آموزان با اصول تئوریک تکامل جانوران آشنا شدند. آنها آموختند که چگونه جانداران از شکل ابتدائی خود به شکل های عالی جانوری تبدیل شده اند و چگونه از آب به خشکی مهاجرت کردند و در آن راستا آنها با ۳ گروه مختلف جانوری شامل حشرات (کرم خاکی- سنجاقک) و ماهیان (ماهی قزل آلا) آشنا شده و به تشریح آناتومیک آن ها پرداختند. در انتهای جلسه نیز دانش آموزان با انجام یک آزمایش شبیه سازی شده از متابولیسم چربی و آب در بدن انسان اولین جلسه آموزشی بیوشیمی خود را پشت سر گذاشتند. در تشریح بدن سنجاقک، دانش آموزان با شناسایی سیر تکاملی این حشره از روی بال حشره آشنا شدند (تکامل) و با آناتومی هر یک از اجزای بدن حشره بصورت عملی آشنا شدند. تفاوت سر، تنه و دم حیوان برای آن ها شرح داده شد (آناتومی) و دانش آموزان این تفاوت ها را از نزدیک با ذره بینی که در اختیارشان قرار داده شده بود مشاهده نمودند. آنها با بزرگنمایی ۵ برابر تنفس این حشره را از نزدیک از مجاری تنفسی شکمی حشره مشاهده نمودند (فیزیولوژی) و با ساختار چشم مرکب و حسگر های مختلف بدن این حشره از نمای ذره بینی آشنا شدند (جانور شناسی). در انتهای این جلسه سنجاقک به صورت کاملا سالم آزاد شده و با پرواز در آسمان به زندگی خود ادامه می دهد (رعایت اخلاق در پزشکی و زیست شناسی حین کار با حیوان آزمایشگاهی).

Slide2

در تشریح بدن کرم خاکی دانش آموزان ابتدا به صورت مجازی با اجزای آناتومیک یک کرم خاکی آشنا شدند و سپس در دو حالت زنده و مرده به برسی بدن جاندار پرداختند.

Slide3

ابتدا حرکت، دستگاه گوارش، تغذیه، دستگاه تنفس و عصبی حیوان برای دانش آموزان بصورت تئوری شرح داده شد. حساسیت های عصبی حیوان به نور، ارتعاش و صدا برای دانش آموزان شرح داده شد. ابتدا و انتهای بدن حیوان با کلید های تشخیصی کاربردی و آسان برای دانش آموزان شرح داده شد. برای کشتن حیوان به قصد تشریح به دانش آموزان دستورالعمل ساخت محلولی (داروسازی-شیمی) که مناسب با رعایت اصول اخلاقی برای کشتن کرم خاکی در علوم زیستی است شرح داده شد. این محلول یک ترکیب الکلی بود که در دو مرحله غلیظ تر می شد.

Slide4

در کالبد شناسی ماهی اجزای مختلف بدن ماهی به شرح ذیل برای دانش آموزان شرح داده شد:

۱-سرپوش آبششی ۲- خط جانبی ۳- باله ی پشتی ۴- باله ی چربی ۵- ساقه ی دمی ۶- باله ی دمی ۷- باله مخرجی ۸- باله لگنی ۹- باله ی سینه ای ۱۰-آبشش ها ۱۱-زبان ۱۲- دندان و خار های دهانی و زبانی ۱۳-مغز ۱۴-قلب ۱۵-تخمدان ۱۶-روده ۱۷- طناب نخاعی ۱۸- ستون فقرات ۱۹-اسکلت بدن ۲۰-چشم ها

Slide5 

دانش آموزان به طور کامل در کالبد شکافی مشارکت داده شدند و اصول ایمنی حین کار به آنها آموخته شد. برخی از وسایل بی خطر مانند چراغ قوه و ذره بین به آنها سپرده شد تا حس مشارکت در کالبد شکافی در آنها بیشتر احساس شود. از آنها خواسته شد تا با لمس دهان و پوست ماهی دندان های ظریف و پولک های زبر ماهی را حس کنند.

Slide6

در انتهای جلسه نیز دانش آموزان با انجام یک آزمایش شبیه سازی شده از متابولیسم چربی و آب در بدن انسان اولین جلسه آموزشی بیوشیمی خود را پشت سر گذاشتند. در این آزمایش یک محلول ۲ فازی از آب و روغن مایع تهیه شد و در روغن چند قطره جوهر خود نویس چکانده شد. دانش آموزان تفاوت سیر جوهر در فاز چربی و آبی را مشاهده نمودند. سپس با افزودن یک قرص جوشان به فاز آبی، دانش آموزان شاهد واکنش طوفانی چربی و آب با یکدیگر شدند و از این آزمایش بسیار خرسند گشتند.

Slide7

Slide8