توصیه هایی برای هضم بهتر غذا

اگر بعد از صرف غذا احساس سنگینی و نفخ می‌کنید و یا از ترش کردن یا گرفتگی عضلات معده رنج می‌برید باید بدانید که در هضم غذا دچار مشکل شده‌اید.

همه ما در طول زندگی با مشکلات گوارشی مواجه می‌شویم. مشکلاتی از قبیل یبوست، سوء هاضمه و سوزش معده. در این مواقع دنبال راه‌حل‌هایی می‌گردیم تا این مشکلات ناخوشایند را رفع کنیم. در این مطلب کوتاه چند توصیه برای مقابله با مشکلات گوارشی و هضم بهتر غذا برایتان داریم.

برای صرف غذا وقت بگذارید
تند تند غذا خوردن به مشکلات گوارشی ختم خواهد شد. آرام غذا خوردن باعث می‌شود کار دستگاه گوارش کمتر شود و در عین حال احتمال گرفتگی عضلات معده نیز کاهش می‌یابد. از این گذشته آرام غذا خوردن باعث می‌شود کمتر غذا بخورید. به خاطر اینکه مغز حدود 20 دقیقه برای سیر شدن زمان اختصاص می‌دهد. همچنین احتمال ‌ترش کردن در معده‌ای که پر نشده باشد کمتر است. غذا را به خوبی بجوید. همچنین می‌توانید به جای این که دو وعده‌ی سنگین بخورید، 4 یا 5 وعده غذای سبک میل کنید.

بلافاصله بعد از صرف غذا نخوابید
بعد از صرف غذا به سراغ بالشت مخصوصتان نروید. دراز کشیدن بعد از غذا باعث برگشت اسید می‌شود که در نهایت به سوزش یا ترش کردن معده می‌انجامد. فاصله‌ی بین صرف غذا و خواب باید حداقل 2 ساعت باشد. اگر نمی‌توانید در مقابل خواب، به خصوص چرت بعد از ظهر مقاومت کنید به طور کامل دراز نکشید و جایتان را به گونه‌ای تنظیم کنید که حالت نیمه نشسته داشته باشید؛ یعنی اینکه سرتان بلندتر باشد.

کاهش مصرف لاکتوز
احتمال دارد مشکلات گوارشی شما به مشکلی به نام عدم تحمل لاکتوز مربوط باشد. یعنی این که با خوردن مواد غذایی حاوی لاکتوز مانند شیر دچار مشکل شوید. برای همین توصیه می‌کنیم به جای شیر گاو از شیرهای گیاهی مانند شیربرنج یا شیرسویا که سرشار از کلسیم هستند استفاده کنید.

محصولات پروبیوتیک

آنتی‌بیوتیک‌ها میکروب‌ها را از بین می‌برند و در این میان به باکتری‌های مفید و بی‌ضرر نیز رحم نمی‌کنند. این باکتری‌های مفید یا پروبیوتیک‌ها به روده‌ها کمک می‌کنند تا مواد غذایی، بهتر جذب شود. برای همین لازم است که به فکر احیای این پروبیوتیک‌ها باشید. برای این کار می‌توانید از محصولات لبنی مانند ماست پروبیوتیک استفاده کنید و یا این که مکمل مصرف کنید.

آب بنوشید
بدانید و آگاه باشید که نوشیدن آب کافی یعنی یک تا دو لیتر آب در روز برای یک فرد بزرگسال لازم است تا بتوانند مواد غذایی را بهتر هضم و دفع کنند.

فیبرها را دریابید

برای رفع مشکلات گوارشی فیبر بیشتری مصرف کنید. برای این کار هم میوه‌های تازه یا خشک، سبزیجات، آجیل‌ها، حبوبات و غلات کامل میل کنید.

کمی ورزش کنید

این که می‌گویند پیاده‌روی به هضم غذا کمک می‌کند افسانه نیست. هر گونه فعالیت بدنی به شرط این که خیلی سنگین نباشد باعث هضم بهتر غذا می‌شود. متخصصان توصیه می‌کنند که هر روز نیم ساعت ورزش کنید. پیاده‌روی، دوچرخه سواری، شنا و غیره بسیار موثر است. اگر مدت طولانی است که ورزش نکرده‌اید اول با پزشکتان مشورت کنید. اگر تصور می‌کنید وقت این کارها را ندارید چند ایستگاه مانده به منزل یا محل کارتان را پیاده بروید. عدم تحرک می‌تواند باعث کند شدن روند هضم غذا شود. اما ورزش منظم به عملکرد روده‌ها و دفع غذا سرعت بیشتری می‌دهد.

خودتان را نگه ندارید

به محض این که نیاز به دستشویی داشتید خودتان را نگه ندارید. چون این کار به مرور باعث بروز مشکلات گوارشی خواهد شد.

بخندید

عمل خندیدن روده‌ها را «مشت و مال» می‌دهد و با استرس مقابله می‌کند. استرس زیاد باعث تنبل شدن روده‌ها می‌شود.

مواد غذایی هضم کننده

بعد از هر وعده غذایی یک عدد کیوی یا آناناس میل کنید. این میوه‌ها حاوی آنزیم‌هایی هستند که به هضم غذا کمک می‌کنند. همچنین بهتر است چند دانه زیره یا هل بجوید. به غذاهایتان رزماری و نعنا اضافه کنید. از مصرف شاهی و آرتیشو غافل نشوید. همه این خوراکی‌ها به هضم بهتر غذا کمک می‌کنند. همچنین برای تسکین ترش‌کردگی معده و هضم راحت‌تر غذا یک تا دو قاشق چایخوری پودر نارون قرمز را در یک لیوان آب داغ ریخته و میل کنید.

از این‌ها بپرهیزید

از مصرف کافئین(موجود در قهوه و شکلات)، نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای چرب بپرهیزید. نوشیدنی‌های الکلی باعث اسیدی شدن معده می‌شوند. توتون نیز همین تأثیر را دارد. توتون ترشحات معده را اسیدی می‌کند. سیگار، ترشح بزاق را کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم سیگار را ترک کنید و از مصرف نوشیدنی‌های الکلی بپرهیزید

از استرس دوری کنید
صرف غذا در حالت استرس و ناراحتی، احتمال مشکلات گوارشی را افزایش می‌دهد. استرس باعث ترشح آدرنالین می‌شود که به خودی خود روی هضم غذا تأثیر منفی می‌گذارد. نگرانی و تشویش باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شود و همین امر به سوزش معده ختم می‌شود. توصیه می‌کنیم در فضای آرام و بدون تنش غذا میل کنید. برای آرامش اعصاب خود، یوگا انجام دهید.