اندازه گیری قد دانش آموزان پیش دبستانی و اول

عوامل تاثیر گذار در رشد و افزایش قد کودکان دبستانی

آمارها گویای این واقعیت تلخ هستند که گروهی از کودکان ایرانی به دلیل کمبودهای تغذیه‌ای از کوتاهی قد، لاغری و ضعف رنج می‌برند، زیرا کمبود‌های تغذیه‌ای کودک را از رشد بالقوه باز می‌‌دارد و موجب کاهش سرعت رشد جسمی، اختلال در رشد بدنی و کم شدن توانمندی ذهنی می‌شود، متاسفانه اغلب این کمبودها، بیش از این که به فقر و نداشتن امکان تهیه غذا مربوط باشد، به بی‌اطلاعی خانواده‌ها از تغذیه سالم ربط پیدا می‌کند. طبق بررسی‌های صورت گرفته، کمبود برخی ویتامین‌ها و عناصر معدنی از جمله ویتامین A و D، آهن، روی و کلسیم در کودکان و نوجوانان بویژه دختران نوجوان بسیار شایع است.

پیامدهای دریافت ناکافی غذا تنها لاغری ظاهری کودک نیست بلکه عوارضی بمراتب بیشتر از آنچه شما تصور می‌کنید، خواهد داشت؛ به طوری که در چنین کودکانی، کارایی جسمی و ذهنی کاهش می‌یابد و نتیجه‌ آن افت تحصیلی و تحمیل بار مالی بر جامعه و خانواده خواهد بود.

همچنین کوتاهی قد و بد شکلی اندام‌ها به دلیل کافی نبودن سلامت استخوان‌ها، کندی بهبود جراحات، زود به زود بیمار شدن و دیر بهبود یافتن، بی‌حس و حالی، از حال رفتن و خواب آلودگی از این عوارض هستند. اگر چه تغذیه نقش کلیدی در رشد کودک دارد، اما علاوه بر آن، عواملی مانند وراثت (ژنتیک)، بیماری‌های مزمن، عوامل روحی ـ روانی و هورمون‌ها نیز در ضرباهنگ رشد تاثیرگذار هستند.

علاوه بر اینها، خواب مناسب دانش‌آموز بر فعالیتش در مدرسه، یادگیری و رفتارش با دیگران تاثیر مثبت دارد.به طور مثال یک کودک 6 تا 12 ساله حدود 8 تا 10 ساعت در ٢۴ ساعت به خواب نیاز دارد.

از عوامل دیگری که بر تغذیه و رشد کودکان تاثیرگذار است، می‌توان به استرس اشاره کرد. تحمل کودکان مختلف در مقابل فشارهای روحی متفاوت است. برخی کودکان بسیار حساس هستند و هر نوع استرسی بر اشتهای آنها اثر می‌گذارد که در صورت تداوم می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

این روزها نقش و اهمیت ورزش در سلامت بخصوص در کودکان در حال رشد کاملا اثبات شده است. البته ورزش روزانه مناسب (نه شدید) به سلامت و رشد مناسب و محکم شدن استخوان‌ها کمک شایانی می‌کند، اما ورزش‌هایی که نیاز به کنترل    (کاهش دادن( وزن کودک دارد، به رشد آنان لطمه جدی می‌زند و لازم است در این دوره سنی از کنترل وزن خودداری شود.د

امروز از دانش آموزان پایه پیش دبستانی و اول اندازه گیری قد  توسط مربی بهداشت به عمل آمد که نتیجه ی این اندازه گیری به لحاظ قرارداشتن در بازه ی طبیعی یا کوتاه و بلند قد بودن،پس از اندازه گیری وزن دانش آموزان به پنل شخصی هر اولیا ارسال خواهد شد.

[nggallery id=606]