مهارت های مقابله با خشم – کلاس دومی ها

خشم هیجانی نافذ و فراگیر است. وقتی از افراد خواسته می شود جدیدترین تجربه هیجانی خود را بازگو کنند خشم بیش از همه به خاطر می آید. خشم از ممانعت و ناکامی ناشی می شود، مثل زمانی که نیروهای بیرونی جلوی برنامه ها و هدف های فرد را می گیرند.همچنین خشم از خیانت در امانت، بی اعتنایی، انتقاد ناحق و دلخوری انباشته شده ناشی می شود. زیربنای خشم این عقیده است که موقعیت آن گونه که باید باشد نیست، یعنی این که ناکامی، ممانعت، دخالت، انتقاد، ناموجه است.
خشم پرشورترین هیجان است. آدم خشمگین قویتر و نیرومندتر می شود. خشم آدم ها را نسبت به بی عدالتی های دیگران حساستر می کند و باعث می شود آنها برای تلافی، ممانعت، دخالت و انتقاد دست به مبارزه بزنند.
این جمله می تواند کلامی یا غیر کلامی باشد (فریاد زدن یا کوبیدن در به هم)، مستقیم یا غیرمستقیم باشد (توانا کردن مانع یا صرف پرت کردن اشیاء). خشم به صورت بالقوه خطرناک ترین هیجان است، زیرا اهداف آن نابود کردن موانع در محیط است. فروکش کردن خشم در شرایطی صورت می گیرد که وضعیت از حالتی که نباید باشد (بی عدالتی) به حالتی که باید باشد (عدالت) تغییر کند و باید بدانیم که نقطه قوت این حس، کنترل صحیح آن می باشد. البته در این میان روش های بسیاری نیز برای کنترل خشم و غضب و مهار آن وجود دارد که آموختن آن برای همه لازم و ضروری می باشد.
امروز مربی بهداشت مجتمع با ارائه فیلم کوتاه آموزشی در رابطه با کنترل خشم ، به عنوان یکی از مهارت های زندگی برای کلاس دومی ها و هشدار دادن به دانش آموزان از تصمیمات نامناسبی که ممکن است در زمان عصبانیت گرفته شده و یا رفتار نا به هنجاری که ممکن است از ما سر بزند و حتی موجب انتقال دادن این عصبانیت به دیگران شود،آنها را با مهارت های لازم در هنگام عصبانیت و کنترل خشم آشنا نمود.

IMG_20151207_130614 IMG_20151207_120008 IMG_20151207_130907 IMG_20151207_130946