پیام های بهداشتی

 مسواک زدن يکي از کارهاي بهداشتي براي حفظ سلامت فردي و اجتماعي و رعايت نظافت و شادابي بيشتر است که در شرع مقدس اسلام نيز توجه زيادي به آن شده است به گونه اي که گاهي تا مرز وجوب نيز پيش رفته است.اما نکته اي که در اين بين داراي اهميت زياد مي باشد طريقه صحيح مسواک زدن است،رعايت موارد زير در هنگام مسواک زدن به حفظ و زيبايي دندان ها کمک شاياني مي کند.

لازم به ذکر است مسواک زدن به تنهايي کفايت نمي کند و لازم است با نخ دندان نيز فواصل دندان ها و جاهايي که امکان نفوذ مسواک وجود ندارد تميز نمود.

-1 مسواک را قبل از استفاده با آب سرد خيس کنيد . سپس با تکان دادن ، آب اضافي آن را بگيريد و به اندازة يک نخود خميردندان روي آن قرار دهيد.

استفاده از خمير دندان زياد باعث ايجاد کف زياد در دهان شده و در نتيجه فرد قبل از اينکه دندانها را کاملا مسواک کند، مجبور به شستن دهان مي شود. براي اينکه خميردندان در تماس با همه دندانها قرار گيرد، خمير دندان را به داخل موهاي مسواک فشار دهيد.

2- موهاي مسواک را به طور مايل (با زاويه 45 درجه) روي سطح خارجي دندانها قرار دهيد. به طوري که نصف موهاي مسواک روي لثه هاقرار گيرد. به اين ترتيب موهاي وسط مسواک روي دندانها قرار مي گيرد. در هر بار سعي کنيد مسواک روي دو دندان رابه طور کامل بپوشاند.

3-مسواک را از روي دندان 10 تا 15 بار به سمت سطح جونده بکشيد.

 

4-اين کار را براي سطح خارجي تمام دندانهاي هر فک انجام دهيد.

5- کارهاي گفته شده، را در سطح هاي زباني (داخلي) دندانهاي هر فک هم انجام دهيد.

6-براي سطح داخلي دندانهاي جلو مسواک را به صورت عمودي بر روي دندانها قرار دهيد و با حرکات بالا و پائين اين سطح را تميز کنيد.

7-بعد از اينکه سطح داخلي و خارجي دندانها را مسواک کرديد، سطح جونده دندانها را مسواک کنيد. براي اين کار مسواک را بر روي سطح جونده دندانها کمي فشار دهيد تا موهاي مسواک به خوبي به داخل شيارهاي سطح جونده وارد شود. بعد چند بار، مسواک را به جلو وعقب بکشيد تا سطح جونده به خوبي تميز شود.

8-تمامي اعمالي که گفته شد، در فک ديگر نيز تکرار کنيد تا تمام دندانهاي آن فک نيز با استفاده از مسواک تميز گردد.

9-چون خرده هاي مواد غذايي و ميکروبها روي سطح زبان جمع مي شود بهتر است روي زبان را هم با مسواک تميز کنيد. براي اين کار مسواک را در عقب زبان قرار دهيد و به طرف جلو بکشيد. اين کار را چند بار انجام دهيد. تميز کردن زبان نقش مهمي در از بين بردن بوي بد دهان دارد.

10-پس از مسواک کردن دندانها و زبان، دهان را چند بار با آب بشوئيد. ماساژ دادن لثه ها با انگشت پس از مسواک کردن مفيد مي باشد.

11-وقتي مسواک کردن دندانها تمام شد مسواک را خوب با آب بشوييد و در جايي دور از آلودگي نگهداري کنيد.

توجه داشته باشيد که هيچ وقت مسواک خيس را در جعبه سربسته نگذاريد، چون مرطوب ماندن مسواک باعث رشد ميکروب ها روي آن مي شود

بهتر است بعد از هر وعده غذا، دندانها را مسواک کرد. البته چون اين کار براي همه عملي نيست، توصيه مي شود حداقل در روز دوبار، شب قبل از خواب و صبح قبل يا بعد از صبحانه دندانها را مسواک کنيد.

نکته مهمي که وجود دارد اين است که در مسواک کردن بايد پلاک ميکروبي را از روي دندانها برداشت، در حالي که بسياري از مردم در هنگام مسواک کردن فقط به حذف خرده هاي غذايي از روي دندانها فکر مي کنند. در واقع خرده هاي باقي ماندة غذا معمولاً با حرکت لب، زبان، گونه و جريان بزاق از روي دندانها پاک و شسته مي شوند.

مطلب ديگري که حائز اهميت مي باشد، اين است که وقتي سطوح دنداني پاک و براق مي شوند امکان چسبيدن ميکروب ها به آنها کمتر خواهد شد بنابراين اگر شخص حتي يک بار در شبانه روز با دقت و حوصله تمام سطوح دندانهايش را مسواک کند کافي خواهد بود.اين نکته بخصوص در مورد کودکان اهميت دارد. بسياري از پدر و مادرها کودک خود را در ساعات پاياني شب که کودک خسته و خواب آلوده است، مجبور به مسواک کردن مي کنند. در حالي که اگر در هر ساعتي از شبانه روز ، که کودک آمادگي و نشاط لازم براي مسواک زدن را دارد، اين کار صورت بگيرد علاوه بر تميز شدن دندانها در ايجاد فرهنگ بهداشتي مناسب هم اثر خواهد داشت.

با تشکر پیشگامان ایران