مواد غذایی ممنوعه در ایام امتحانات

متخصصین  تغذیه دبستان پیشگامان  ایران با اشاره به لزوم حذف کله پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا و سوسیس از وعده های غذایی ایام امتحان، از دانش آموزان می خواهد از مصرف غذاهای سنگین و سرخ‌کرده در روزهای امتحان بپرهیزند.
اختلال عملکردهای مغزی پس از مصرف غذاهای پرچرب موجب بروز رفتار تغذیه‌ای نامناسب شده، یا مصرف غذاهایی که موجب پرکاری دستگاه گوارش یا فساد غذا در معده می شوند، عملکرد مغزی کاهش می یابد، بنابراین دانش آموزان باید در روزهای امتحان از پرخوری اجتناب کرده و حتی الامکان غذاهای سبک و زودهضم مصرف کنند
.

حجم زیاد غذا حتی در صورت لطیف بودن آن، موجب فشار آمدن بر دستگاه گوارش و صرف نیروی بیشتر برای انجام اعمال هضم و جذب و دفع آن می‌شود بطوری که بدن از تامین انرژی لازم برای کارهای مغزی بازمی‌ماند، به همین دلیل مصرف غذاهای سنگین و سرخ‌کرده مانند کله پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا و سوسیس در روزهای امتحان توصیه نمی شود .

از دیدگاه متخصصین تغذیه دبستان پیشگامان ایران مصرف همزمان بعضی غذاها و میوه‌های لطیف مانند شیر و توت، ماهی و توت فرنگی یا شیر و پیاز و حتی شیر و ماهی در یک وعده غذایی نهی شده است.

نباید از توت فرنگی به عنوان دسر استفاده شود، همچنین باید به این نکته توجه داشت که غذاهای لطیف و خوش‌هضم هرگز نباید پس از غذای سنگین و دیرهضم استفاده شوند به طور مثال خوردن توت فرنگی پس از صرف غذاهای چرب بسیار نامناسب است.

پیشگامان ایران مصرف غذاهای کم کالری را نیز در فصل امتحانات مناسب نمی داند این نوع غذاها سبب کندی عملکرد مغز و خواب‌آلودگی در فرد شده و هوشیاری را کاهش می‌دهند، موادی همچون ماست، دوغ و کاهو از این جمله‌اند.

متخصصین تغذیه پیشگامان ایران از دانش آموزان می خواهند در روزهای آزمون از مصرف زیاده از حد خوراکی‌های محرک سیستم عصبی مانند قهوه، نسکافه و چای پررنگ خودداری کنند، نوشیدن مفرط این نوع مواد موجب ایجاد احساس ناآرامی و اضطراب شده، تمرکز و یادگیری را مختل می‌کند.