با برنامه ریزی سنجیده، فرزندتان آینده بهتری خواهد داشت!

با برنامه ریزی سنجیده ،  فرزندتان آینده بهتری خواهد داشت!

فرزندتان بزرگترین سرمایه ای زندگیتان و کودکان بزرگترین سرمایه های جامعه هستند. وقتی تصمیم گرفتید که پدر یا مادر شوید، باید برای آن برنامه ریزی کنید و بعد از تولد به آنان عشق بورزید.

پدر و مادر تا سن شش سالگی با کمک هم و مشاور نسبت به تربیت او تلاش می نمایند. سپس  برای رشد هوش و خلاقیت ، شخصیت و تحصیل او  مدرسه ایی خوب انتخاب  می کنند. مدرسه خانه دوم برای فرزندان است. لازم است بدانیم که تا سن ۱۵ سالگی ، پرورش مقدم بر آموزش بوده و مدرسه ای را انتخاب نمایید که فقط آموزش در آن مبتنی بر محفوظات نباشد. مدرسه ایی مناسب است که برنامه و رویکرد آموزش و پرورش را با شادی و هیجان ارائه نموده و مبتنی بر تجزیه و تحلیل ، پژوهش محوری و آموزش مهارت های زندگی باشد.

picv اگر می‌خواهید فرزندتان دانش‌آموز موفقی باشد، یادگیری او را به کلاس درس محدود نکنید. اگرچه مهارت‌های فکری و اجتماعی کودک در مدرسه پرورش می‌یابد، اما کودک به کمک شما نیاز دارد تا دنیایی از ایده‌های تازه‌‌اش را شکوفا کند. همراهی شما موجب می‌شود که فرزندتان برای کشف ایده‌های جدید، انرژی مثبت بگیرد و با اعتماد به ‌نفس، تمام افکارش را با شما در میان بگذارد.( اگر فرصت دارید راهکارهای زیر را به دقت مطالعه نمایید.)

help

 راهکارهای زیر برای کمک به فرزندتان، شما را راهنمایی می‌کند:

۱- دنیای فرزندتان را سرشار از لذت مطالعه کنید. در روز ساعتی را برای مطالعه در نظر بگیرید. هر روز در این ساعت خاص تمام اعضای خانواده کتاب‌‌ها و مجلات مورد علاقه‌ی خود را مطالعه کنند. مطمئن باشید این زمان، بهترین زمانی است که فرزندتان از شما الگوبرداری مثبت می‌کند. اهمیت مطالعه را در سنین پایین به فرزندتان بیاموزید. بهترین جایزه‌ای که می‌توانید برای او تهیه کنید، کتاب است.

۲- کودکتان را برای بیان نظراتش تشویق کنید و با او راجع به افکارش صحبت کنید. اجازه دهید گاهی اوقات در گوشه‌ای از خانه برای خودش سفره‌ی شام آماده کند و با هنر خود آن را تزیین کند. حتی در تصمیم‌گیری‌های خانوادگی مثل انتخاب محل مسافرت یا تفریح، نظر او را هم بپرسید و به او نشان دهید که برای نظراتش ارزش قائلید.

۳- اشتیاق خودتان را نسبت به چیزهایی که فرزندتان دوست دارد نشان دهید و او را تشویق کنید. که چیزی را که نظر او را به خودش جلب کرده به شما نشان دهد. به طور مثال اگر فرزندتان به اسب علاقه دارد به او کتاب‌هایی مرتبط با این حیوان هدیه کنید و از او بخواهید با تحقیق و جستجو، پنج مطلب تازه راجع به اسب یاد بگیرد و برای شما بیان کند.

۴- با اشتیاق مطلب جدیدی را که تازه یاد گرفته‌اید با فرزندتان در میان بگذارید. شما روزانه مطالب زیادی را از مجلات، اینترنت، تلویزیون ودریافت می‌کنید. اگر فکر می‌کنید که این مطالب برای فرزندتان مفید است، آموخته‌های‌تان را برایش شرح دهید.

۵- برای او فرصتی فراهم کنید که درس‌هایش را با روش‌های جدید تمرین کند. استفاده از وسایل دیداری و شنیداری کمک شایانی به فرزندتان خواهد کرد. او را به انجام بازی‌های خلاقانه مانند ساختمان‌سازی تشویق کنید. اجازه دهید ایده‌هایش را اجرا کند و با اشتیاق پای حرف‌هایش بنشینید و از او بخواهید ایده‌هایش را برای شما شرح دهد.

۶- به جای این‌که نمراتش را از او بپرسید، از او سؤال کنید که امروز چه مطالبی را در مدرسه یاد گرفته است. از او بخواهید که هر آن‌چه را آموخته، با بیان خودش به شما بیاموزد. این کار به فرزندتان کمک می‌کند که درس‌هایش را راحت‌تر به ذهن بسپارد و ابهاماتش را نزد شما رفع کند.

۷- تکالیف فرزندتان را انجام ندهید؛ اما برای رعایت نظم و انجام تکالیفش او را راهنمایی کنید. اجازه دهید وجود شما را در کنار خودش احساس کند. در سنین پایین‌تر، کودک به تنهایی قادر به قبول تکالیف زیاد و دلهره‌آور نیست. وجود شما می‌تواند به او آرامش و اعتمادبه‌نفس هدیه کند.

۸- موفقیت فرزندتان را جشن بگیرید، هرچند ناچیز باشد. این کار انرژی مثبت زیادی به فرزندتان منتقل می‌کند و به او برای کسب موفقیت‌های بیش‌تر، انگیزه می‌دهد.

۹- نقاط مثبت پایدار را در کودکتان بشناسید و او را به خاطر تلاش و توانایی‌های مثبتش مورد تحسین قرار دهید. اگر بتوانید در سنین کودکی علاقه‌مندی‌های او را کشف کنید، خواهید توانست استعدادهای فرزندتان را شکوفا کرده و به او در رسیدن به موفقیت کمک کنید. شاید کودک شما نتوانسته در ریاضیات عالی باشد، اما در درس علوم بسیار عالی عمل کرده است. به نیمه‌ی پر لیوان نگاه کنید.

۱۰- هر روز برای او فرصت‌های یادگیری تازه‌ای خلق کنید. بگذارید دنیای اطرافش را کشف کند. نقاشی با آبرنگ، کار با خاک، کاشتن گل و پرورش دادن آن کارهایی هستند که موجب رشد ذهنی فرزندتان می‌شوند. این فرصت‌‌ها را در اختیار او قرار دهید.

« گفتارتان ، کردارتان و پندارتان » آینده بزرگترین سرمایه های زندگیتان را رقم خواهند زد و « باور کنید  زمانی که در فکر تربیت آنان نیستید، تربیت می شوند.»

بااحترام رامین گیلان پور

مدیر مجتمع آموزشی پیشگامان ایران

 

khanevadeh

گزارش تصویری